|
Test Romet Ogar 200
Witam
wszystkich czytelników strony !
Dzisiaj postanowiłem wykonać pewien test motoroweru. Tym motorowerem jest jeden
z najpopularniejszych motorowerów spod stajni srebrnego pegaza, a mianowicie
Romet Ogar 200.
Ogar 200 jest wyposażony w czeski silnik jawa 223, który był również stosowany w
motorowerze Jawa 50. Szczegółowe dane techniczne znajdziecie poniżej:
* Silnik - dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem
* Pojemność - 49,9 cm3
* Ilość kanałów płuczących - 2
* Ilość pierścieni na tłoku (oryginalnie) - 3
* Moc nominalna - 2 KM przy 4500obr./min(wersja blokowana) 3,5KM przy 6500obr/min.(wersja
nieblokowana)
* Stopień sprężania - 9,2
* Gaźnik - JIKOV 2917 PSb
* Przepustowość dysz - 65 i 35 (wersja blokowana) oraz 68 i 38 (wersja
nieblokowana)
* Skrzynia biegów - trzybiegowa
* Instalacja elektryczna - 6V - 20W
* Świeca zapłonowa - F80 Iskra (Czasem w książkach zaleca się świecę ISKRA F95)
* Śr. zużycie paliwa - 3 l/100km
* Pojemność zbiornika - 7l + 2l rezerwy
* Nominalna prędkość maksymalna - 50 km/h
* Masa silnika w stanie suchym - ok. 12 kg
* Masa motoroweru w stanie suchym - 60 kg
* Średnica kół - 17"
* Długość - 1850 mm
* Szerokość - 650 mm
* Wysokość - 1050 mm
* Rozstaw kół - 1200 mm
Silnik to bardzo stara, ale za to trwała konstrukcja którą stosowano już w
latach 60, silnik jest bardzo podatny i prosty w tuningu.
W większości tuning tego silnika polega na powiększeniu lub dorobieniu kanałów
płuczących i zastosowaniu gaźnika o większej gardzieli.
Dosyć tych danych zacznijmy test !
OPIS:
Ogar jest to motorower na szosę, motorower jest już wręcz kultowy, nie ma chyba
osoby która chociaż trochę interesuje się motorowerami i nie zna Ogara 200.
Wyjątkowa linia nadwozia, jedyny w swoim rodzaju zbiornik paliwa i doskonałe
proporcje to ogromne atuty tego pojazdu. Wszystko wygląda fantastycznie. Po
podejściu bliżej motorower nie jest wcale za mały, ani za duży, poradzi sobie na
nim osoba o wzroście 160cm, jak i ktoś kto ma 185cm.
OSIĄGI
Osiągi wersji dławionej oscylują w granicach 45-50km/h, zadbany i odblokowany
ogar 200 potrafi jechać z realną prędkością 55-60 km/h, nieliczni twierdzą że
ich ogar jedzie 70km/h, ja w to nie wierzę i mam nadzieję, że wy też, osobiście
nie spotkałem się z ogarem który porusza się z prędkością większą niż 65km/h.
Pamiętajcie, ogar 200 to nie ścigacz !
OGAREM NA CODZIEŃ
Zadbany Ogar 200 doskonale nadaje się do jazdy na codzień, gdyż silnik zawodzi
bardzo rzadko, a najczęstsze usterki można naprawić śrubokrętem, jednym kluczem
i kluczem do świec. Jadąc po ulicy reakcja przechodniów jest bardzo
zróżnicowana, niektórzy przechodnie widząc ogara na ulicy mają uśmiech na twarzy
i pozdrawiają nas machając do kierowcy, a niektórzy wręcz się śmieją.
Podsumowujący, nie ma osoby która by się za nami nie oglądała. Zawieszenie na
polskie drogi jest niestety za twarde, przednie zawieszenie ma za mały skok i
często na dziurach dobija do samego końca, tylne zawieszenie nie jest natomiast
takie złe. Hamulce, skrótem, przedni jest fatalny, natomiast tylny jest o wiele
lepszy.
AWARYJNOŚĆ
Awaryjność zależy od konkretnego egzemplarza, jeżeli egzemplarz jest zadbany to
pojeździ miesiące bez żadnej interwencji, a jeżeli nie jest zadbany to może być
też tak, że nie będzie tygodnia bez usterki. Najczęstsze usterki to m.in
zapchane dysze i spalony kondensator, owe usterki można usunąć w maksymalnie 10
minut.
FINANSE
Spalanie ogara oscyluje w granicach 3.5l, więc zakładając że litr benzyny
bezołowiowej kosztuje 4.20zł, to 100km zrobimy za cenę jedynie 14.70zł.
Ceny ogara 200 są przeróżne. Za naprawdę zadbany egzemplarz trzeba dać ok.
550zł, ale może się też trafić zadbany egzemplarz za ok. 300zł. Przy kupnie
Ogara 200 nie warto oszczędzać, czasami te 250zł, może się zwrócić szybciej niż
sądzicie.
PODSUMOWANIE
Ogar 200 jest idealnym pojazdem na początek swojej przygody z jednośladami, a
małe spalanie i niewygórowana cena czynią go łakomym kąskiem dla wszystkich
niezarabiających osób (czyt. nastolatków).
Z czystym sumieniem mogę go polecić osobom które mają ograniczony budżet, a chcą
jeździć pojazdem który jest rzadko spotykany na naszych drogach.
Pozdrawiam Baton
Źródła:
Dane techniczne - http://www.Wikipedia.pl
Według ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
(Dz. U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83). Poradnik ten jest chroniony prawami
autorskimi i jest napisany wyłącznie na potrzeby strony www.motorowery.net .
Kopiowanie bądź rozpowszechnianie całości lub części poradnika bez zgody autora
jest nielegalne i podlega karze pozbawienia wolności do lat trzech, lub karze
grzywny w zależności od charakteru przestępstwa.
|